Projekt

Här presenterar vi våra Skapande skola projektförslag. Kontakta för hjälp eller frågor Birgitta Heiling.
En matnyttig vägledning för planering av kulturprojekt i skolan är handbok i Skapande skola och ett förslag till kontrakt

1. Boel Wanjeskog
Vinslöv
Konstportalen
Med utgångspunkt från sin konst berättar Boel om sitt bildskapande och sin bildvärld. Visionen är att ge eleverna en intresseväckande och personlig konstupplevelse och öppna en dialog.
Öppna PDF 1

2. Teresa Holmberg o Jonathan Haner
Sibbhult
Betongskulpturer
Alla kan lära sej att skulptera med fiberbetong! Det är ett lustfyllt sätt att upptäcka sin kreativitet.
Öppna PDF 2

3. Teresa Holmberg o Jonathan Haner
Sibbhult
Mosaiker
Mosaik är ett roligt och annorlunda medium att arbeta med. I processen lär man sej att se hur många små beståndsdelar kan fogas samman till ett större sammanhang.
Öppna PDF 3

4. Birgitta Heiling
Ljungby
Jag ser det jag vill
Vi tydliggör och undersöker skapandeprocessen genom att arbeta med två olika sidor hos gestaltandet. Den ena sidan är den som ligger närmast föreställningen, den inre bilden. På den andra sidan har vi studiet där vi så mycket som möjligt försöker komma ifrån föreställningen för att kunna se hur det vi ser ser ut.
Öppna PDF 4

5. Birgitta Heiling
Ljungby
Öga mot öga
Eleven får på riktigt nära håll se hur konstnären arbetar.
Öppna PDF 5

6. Jukka Värelä,
Lund
Skapande människa
Att arbeta med skulptur handlar om att fylla på, ta bort eller forma plastiskt material. Jag kan bjuda alla tekniker med specialkunskaper inom metallhantverk. Det viktigaste för eleverna är ändå tanken och förståelsen för processen som uppstår när man arbetar med uppgiften.
Öppna PDF 6

7. Ulla Niemi
Karlshamn
Grafik
Grafik är en spännande gren av bildkonst, där bilder skapas genom att använda olika tekniker av grafikens tryckmetoder. Eleverna får bekanta sig med två djuptrycksmetoder, torrnål och kollografi.
Öppna PDF 7

8.Birgitta Godlund

Beddingestrand
Konsten som spegel
Birgitta leder samtal om bild, känslor, ämneskunskaper… Konsten reflekterar, blir katalysator för de stora frågorna om livet och kunskaperna: SKOLANS YTTERSTA MENING.
Öppna PDF 

9.Aida Alikadic Gacic
Mönsterås
Kreativa lärprocesser
Aida är skulptör och har jobbat länge med taktil skulptur. Hon använder sig av sitt konstnärliga förhållningssätt i sina uppdrag.
Öppna PDF 9

10. Åsa Hylén
Vetlanda
Porträttverkstad
Med lekfulla övningar ”går vi in bakvägen” till hur vi kanske vanligtvis tänker oss att man gör ett porträtt.
Öppna PDF 10

11. Åsa Hylén
Vetlanda
Krockonger
En performance som vuxit fram ur ett utforskande i virkning. Åsa använder sina händer som verktyg och materialet är i det här fallet förpackningsfoam.
Öppna PDF 11

12. Åsa Hylén
Vetlanda
TyckTryck
Ge en glömd tröja ny mening. Tyck fritt i bärbar form.
Öppna PDF 12

13. Anna Bring
Malmö
Experimentera med bild – vi lär oss av konsthistorien
Går det att frigöra skapande genom att titta på hur konstnärer har gjort?
Öppna PDF 13

14. Anna Bring
Malmö
3D form – undersök fröhus med hjälp av geometri.
Öppna PDF 14

15. Åsa Nyhlén
Växjö
Fotografera med hålkamera och upplev fotografins magi!
Vi erbjuder eleverna en magisk upplevelse genom praktisk utövning av det fotografiska hantverket och reflektion över den fotografiska bilden.
Öppna PDF 15

16. Johanna Schartau
Glemmingebro
Jag heter Johanna Schartau och är konstnär och filmare…
Öppna PDF 16